Ruters viktigste klima- og miljømål er redusert privatbilisme. Utslippsfri 2028 er Ruters mål om et fullelektrisk kollektivtilbud i løpet av 2028.
Elektriske busser og båter er Ruters viktigste virkemiddel for å redusere klimagassutslipp, lokal luftforurensning, energiforbruk og støy fra kollektivtrafikken.
I 2020 hadde Ruter 156 batterielektriske (heretter elektriske) busser i drift, hvorav 41 ble innfaset i 2020. 99 elbusser kjører i Oslo, 39 på Romerike og 18 i Asker.
28. juni 2020 var oppstartsdato for nye busskontrakter i Asker, Bærum og Vestre Aker. På bussanlegget i Slemmestad ble 18 elektriske regionbusser satt i drift på linjer i Asker. 23 elektriske bybusser ble også satt i drift på linjer i Vestre Aker fra bussanlegget Furubakken på Bekkestua.
I forbindelse med oppstarten av de nye kontraktene ble det etablert ny ladeinfrastruktur på bussanleggene i Slemmestad og på Furubakken på Bekkestua. Tilretteleggingen for elektrisk infrastruktur er en investering i fremtidig drift av et stort antall elbusser. I forbindelse med de nye busskontraktene vil de resterende bussene på anlegget på Furubakken, og de andre bussanleggene i Bærum, bli elektriske i løpet av 2025.
I 2020 ble det signert ny kontrakt for busstjenester i Oslo sør med 96% elektrisk busspark. 109 nye elbusser vil settes i drift på linjer i Oslo og Nordre Follo fra bussanlegget på Rosenholm. Den nye kontrakten starter i januar 2022.
I oktober 2020 ble Ruters testprosjekt for hydrogenbusser avsluttet. De fem hydrogenelektriske bussene tilknyttet prosjektet har operert i rutedrift mellom Nordre Follo og Oslo siden 2012. Bussene har fylt hydrogen fra en egen hydrogenstasjon på bussanlegget på Rosenholm. Hydrogengassen ble produsert med fornybar strøm fra vann i et elektrolyseanlegg tilknyttet stasjonen.
I løpet av sommeren og høsten 2019, og vinteren 2020, ble de tre Nesoddfergene M/S Kongen, M/S Dronningen og M/S Prinsen etter tur bygget om til elektrisk drift. I april 2020 var alle fergene ferdige, og båtsambandet Nesodden-Aker Brygge ble for første gang driftet helelektrisk.
Fergene lader fra en ladeplugg med kapasitet på 4 MW på Aker Brygge. Strømmen blir forsynt fra en nettstasjon som ble etablert i et eksisterende verneverdig bygg på Rådhusbrygge 4 i 2019. Denne nettstasjonen skal også forsyne strøm til de nye elektriske øybåtene, i tillegg til ladeinfrastruktur til fremtidige elektriske hurtigbåter.
I april 2020 ble båtsambandet Nesodden-Aker Brygge for første gang driftet helelektrisk.
Bygging av de elektriske øybåtene er i gang, og klare til å settes i drift til oppstart av ny kontrakt fra 1. november 2021. En mulighetsstudie viser at hurtigbåtene kan kjøre utslippsfritt etter at kontrakten med dagens operatør utløper i 2024.
Ruter har siden 2015 jobbet for å realisere målet Fossilfri 2020: Å kun bruke fornybar energi på transportmidlene i løpet av 2020, det vil si elektrifisering, biogass og flytende biodiesel. Ruter har stilt krav om 100% fossilfritt drivstoff i kontraktene. Ved årsskiftet 2020/2021 arbeidet Ruter med forhandlinger om endringsavtaler om overgang til fossilfritt drivstoff med operatører for allerede inngåtte buss- og båtkontrakter for å sikre fossilfri kjøring fra og med 2021. Ruter hadde i 2020 165 biogassbusser, 156 batterielektriske busser i normal drift, de resterende av en samlet busspark på i overkant av 1 600 busser er dieseldrevne.
Implementeringen av Fossilfri 2020 har blitt langt dyrere enn antatt. Årsaken er innføring av veibruksavgift for alt flytende biodrivstoff fra 1. juli 2020. Samtidig er rammebetingelsene for omsetning av flytende biodrivstoff slik at Ruters krav om 100 prosent biodrivstoff ikke har påvirker den totale mengden biodrivstoff omsatt i Norge. Dette skyldes at drivstoffomsetterne er pålagt å selge en viss kvote biodiesel, som de står fritt til enten å selge til aktører som Ruter, som etterspør ren biodiesel, eller blande det inn i fossilt drivstoff.
Ruter har etterspurt ren biodiesel for å gi et bidrag til å redusere klimagassutslipp fra veitrafikk. Med dagens rammebetingelser for omsetning biodiesel, har dette tiltaket blitt et svært dyrt tiltak uten klimaeffekt. Ruter ønsker derfor at det etableres en løsning der kollektivtransporten ikke omfattes av veibruksavgift og omsetningskrav.
År | Kollektivandel motoriserte reiser |
Vekst fra foregående år |
Hele Ruters område | ||
2017 | 36,7% | – |
2018 | 38,0% | 3,5% |
2019 | 39,4% | 3,7% |
2020* | 28,8% | -30,1% |
Oslo | ||
2017 | 51,4% | – |
2018 | 53,1% | 3,3% |
2019 | 55,6% | 4,7% |
2020* | 45,1% | -23,3% |
Viken (Akershus) | ||
2017 | 23,1% | – |
2018 | 23,9% | 3,5% |
2019 | 24,5% | 2,5% |
2020* | 15,5% | -38,2% |
* På grunn av koronapandemien har Ruter endret beregningen av markedsandeler. Nå brukes kun resultatet fra det aktuelle året i beregningen av markedsandel.
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Ruter totalt
|
455 518
|
526 637
|
524 352
|
493 473
|
Hvorav fornybar
|
255 248
|
306 756
|
336 883
|
386 084
|
% fornybar
|
56%
|
58%
|
64%
|
78%
|
Buss
|
301 301
|
372 094
|
366 815
|
343 544
|
Hvorav fornybar
|
131 529
|
178 136
|
210 366
|
252 744
|
% fornybar
|
44%
|
48%
|
57%
|
74%
|
Trikk
|
20 140
|
22 423
|
24 319
|
22 800
|
Hvorav fornybar
|
20 140
|
22 423
|
24 319
|
22 800
|
%fornybar
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
T-bane
|
101 188
|
103 642
|
100 161
|
103 400
|
Hvorav fornybar
|
101 188
|
103 642
|
100 161
|
103 400
|
% fornybar
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Båt totalt
|
32 889
|
28 478
|
33 056
|
23 729
|
Hvorav fornybar
|
2 390
|
2 554
|
2 037
|
7 140
|
% fornybar
|
7%
|
9%
|
6%
|
30%
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Buss
|
133 821
|
170 403
|
170 093
|
159 058
|
Hvorav fornybar
|
53 382
|
81 537
|
95 902
|
95 606
|
% fornybar
|
40%
|
48%
|
56%
|
60%
|
Trikk
|
20 140
|
22 423
|
24 319
|
22 800
|
Hvorav fornybar
|
20 140
|
22 423
|
24 319
|
22 800
|
%fornybar
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
T-bane
|
101 187
|
103 641
|
100 161
|
103 400
|
Hvorav fornybar
|
101 187
|
103 641
|
100 161
|
103 400
|
% fornybar
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Båt totalt
|
2 390
|
2 554
|
2 036
|
1 655
|
Hvorav fornybar
|
2 390
|
2 554
|
2 036
|
1 655
|
% fornybar
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Buss
|
167 480
|
201 629
|
196 722
|
184 486
|
Hvorav fornybar
|
78 147
|
96 635
|
114 463
|
157 134
|
% fornybar
|
47%
|
48%
|
58%
|
85%
|
Båt totalt
|
30 498
|
25 922
|
31 019
|
22 074
|
Hvorav fornybar
|
0
|
0
|
0
|
5 485
|
% fornybar
|
0%
|
0%
|
0%
|
25%
|
|
2007
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Totalt (tonn)
|
74 533
|
49 944
|
55 921
|
48 811
|
28 434 |
Buss (tonn)
|
6 8571
|
42 964
|
49 784
|
41 295
|
24 042
|
Båt (tonn)
|
5 962
|
6 980
|
6 137
|
6 984
|
4 392
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Totalt (tonn)
|
19 894
|
22 799
|
19 545
|
16 800
|
Buss (tonn)
|
19 894
|
22 799
|
19 545
|
16 800
|
Båt* (tonn)
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Totalt (tonn)
|
30 060
|
33 121
|
29 266
|
11 634
|
Buss (tonn)
|
23 080
|
26 985
|
21 750
|
7 241
|
Båt* (tonn)
|
6 980
|
6 136
|
7 516
|
4 392
|
* Nesoddsambandet og hurtigbåtene
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Autodiesel (liter)
|
14 208 659
|
17 686 818
|
15 551 592
|
9 028 760
|
Biodiesel (FAME/RME) (liter)
|
5 970 015
|
7 767 020
|
6 313 008
|
3 412 617
|
Biodiesel HVO (liter)
|
4 339 522
|
5 240 811
|
8 749 904
|
16 954 831
|
Biogass (kg)
|
3 200 172
|
4 313 561
|
5 541 555
|
4 851 186
|
el (MWh)
|
0
|
0
|
3 394
|
9 937
|
Naturgass (kg)
|
1 726 372
|
1 541 405
|
0
|
0
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Autodiesel (liter)
|
5 278 720
|
6 989 917
|
7 347 789
|
6 309 316
|
FAME/RME (liter) | 871 728 | 1 027 406 | 915 311 | 957 218 |
HVO (liter) | 2 943 272 | 3 938 337 | 3 966 012 | 4 351 589 |
Biogass (kg)
|
1 871 071 | 2 653 328 | 3 726 774 | 3 226 750 |
el (MWh)
|
0
|
0
|
1 797 | 4 846 |
Naturgass (kg)
|
1 586 534 | 1 524 584 |
0
|
0
|
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Autodiesel (liter)
|
8 929 939
|
10 697 800
|
8 176 794
|
2 719 444
|
FAME/RME (liter)
|
5 098 287
|
6 739 614
|
5 397 696
|
2 455 399
|
HVO (liter)
|
1 396 250
|
1 302 474
|
4 783 892
|
12 603 242
|
Biogass (kg)
|
1 329 101
|
1 660 232
|
1 814 781
|
1 624 436
|
el (MWh)
|
0
|
0
|
1 597
|
5 091
|
Naturgass (kg)
|
139 838
|
16 821
|
0
|
0
|
Utslipp av nitrogenoksid (NOx) har negativ påvirkning på luften lokalt. NOx er en kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som er giftig for mennesker, selv ved lave konsentrasjoner. NOx oppstår ved forbrenning ved høye temperaturer, for eksempel i en forbrenningsmotor. NOx dannes derfor av både fossile og fornybare drivstofftyper, og for både gass og flytende drivstoff. Hvor mye NOx som slippes ut ved kjøring, avgjøres av bussens renseteknologi. Renseteknologiene betegnes som Euroklasse, hvor Euro VI er den beste. Den har om lag 30 ganger lavere utslipp av NOx enn forrige generasjon busser.
|
2007
|
2017
|
2018
|
2019*
|
2020
|
Buss (tonn)
|
699
|
176
|
216
|
298
|
114
|
Båt** (tonn)
|
102
|
53
|
44
|
61
|
51,4
|
Totalt (tonn)
|
801
|
228
|
260
|
359
|
165,4
|
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Nesoddensambandet og hurtigbåtene
|
2017
|
2018
|
2019*
|
2020
|
Buss (tonn)
|
70
|
87
|
105
|
59
|
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Mangler tall for øybåtene, som blir elektriske og uten NOx utslipp fra og med høsten 2021
|
2017
|
2018
|
2019*
|
2020
|
Buss (tonn)
|
106
|
126
|
193
|
55
|
Båt** (tonn)
|
53
|
44
|
61
|
51,4
|
Totalt (tonn)
|
159
|
170
|
254
|
106,4 |
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Nesoddensambandet og hurtigbåtene
Svevestøv (eller partikler) omtales gjerne som PM (particulate matter), etterfulgt av et tall som indikerer størrelse på partiklene i mikrometer. Uansett størrelse innebærer svevestøv en helserisiko. Ruters utslipp av PM2,5 fra eksos fjernes helt når driften blir elektrisk. Den nye renseteknologien som er innført i nye busser med Euroklasse VI reduserer utslipp av PM vesentlig.
2007 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
9,6 | 1,5 | 1,8 | 4 | 2,1 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
0,67 | 0,85 | 1,4 | 0,9 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
0,8 | 0,91 | 2,6 | 1,3 |