Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene. Koronapandemien har hatt stor påvirkning på nøkkeltallene for 2020.
Alle økonomiske tall i tabellene er justert til 2020-kroner. Alle økonomiske tall bakover i tid er endret.
Siden oppstarten i 2008 har Ruter presentert vekst i kollektivtrafikken år for år. I januar og februar 2020 var kundeveksten god og markedsandelen høy. Nedstengingen i mars førte imidlertid til at betingelsene for å reise endret seg totalt over natten. Reisende i Oslo og Viken viste stor tilpasningsevne og lyttet til inngripende smittevernråd i fjor og reise mindre.
Inntektene per reise var i 2020 på 12,46 kroner, som er på nivå med tidligere års tall.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise. Inntektene i 2020 er høyest for regionbuss med 11,61 kroner per reise, deretter båt totalt med 11,58 kroner per reise, mens den for reiser med T-bane, trikk og bybuss lå rundt 9,80 kroner. Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise.
Tilskuddet til Ruter har økt med 56% fra 3,9 til 6,2 milliarder kroner. Det store, økte tilskuddet fra eierne og statlige myndigheter, har vært en forutsetning for at Ruter har kunnet opprettholde tilnærmet normal drift i et år med et stort fall i billettinntektene grunnet få kunder om bord, samtidig som produksjonen har blitt opprettholdt. Ruter betalte i snitt 45,30 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd.
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2020 på 39,40 kroner, en økning fra 23,46 kroner i 2019. Dette tilsvarer en økning på 68%. Bakgrunnen for denne, store økningen er at det i 2020 har vært færre reiser å dele kostnadene på. Dette har vært i tråd med myndighetenes anbefalinger om «ikke å reise med mindre du må» slik at det har vært god plass om bord til de som har måttet reise.
Belegg, gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse, viser hvor fullt det er om bord. Vanligvis er det ønskelig at Ruters driftsmidler frakter mange passasjerer, det vil si at beleggsprosenten er relativt høy. Tidligere år har den ligget på 22%, som innebærer at det det kan være trangt i rushtiden, og at Ruter stort sett kan tilby sitteplass til de fleste utenom rushtid. I 2020 har beleggsprosenten falt til det halve, 11%, noe som tydelig viser effekten av at produksjonen har blitt opprettholdt for å skaffe god avstand til passasjerene som er om bord.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) * | 240 | 398 | 387 | 371 | 350 | 334 | 319 | 309 | 300 | 285 | 271 | 256 | 244 |
Personkilometer (mill) | 1313 | 2365 | 2295 | 2201 | 2033 | 1898 | 1830 | 1759 | 1719 | 1636 | 1526 | 1433 | 1350 |
Vognkilometer (mill) | 124,3 | 122,2 | 119,7 | 113,0 | 106,1 | 97,2 | 93,6 | 90,5 | 85,3 | 82,1 | 78,3 | 73,8 | 73,2 |
Plasskm (mill) | 11960 | 10728 | 10652 | 10244 | 9565 | 8562 | 8275 | 7868 | 7336 | 6981 | 6486 | 5948 | 5854 |
Avganger i 1000 | 5669 | 5562 | 5244 | 4885 | 4432 | 4383 | 4089 | 3991 | 3741 | 3605 | 3527 | 3440 | 3473 |
Beleggsprosent (plass) | 11% | 22% | 22% | 21% | 21% | 22% | 22% | 22% | 23% | 23% | 24% | 24% | 23% |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 2997 | 4849 | 4710 | 4525 | 4301 | 4130 | 3849 | 3643 | 3483 | 3506 | 3437 | 3322 | 3347 |
Tilskudd (mill) | 6203 | 3978 | 3842 | 3847 | 3678 | 3671 | 3580 | 3425 | 3255 | 3085 | 2886 | 2724 | 2305 |
Kostnader (mill) ** | 9678 | 9393 | 8894 | 8178 | 8064 | 8078 | 7626 | 7328 | 6915 | 6698 | 6434 | 6155 | 5748 |
Driftsresultat (mill) | -72,6 | -187,3 | -60,7 | 485,9 | 160,9 | -24,2 | 44,0 | -13,3 | -19,7 | 16,8 | 0,2 | -8,7 | -28,2 |
Resultat etter ekstraordinære poster (mill) | -54,9 | -147,3 | -33,0 | 523,8 | 195,9 | 8,5 | 76,2 | 5,8 | 1,7 | 7,6 | 3,5 | 1,2 | 0,2 |
Gjeldsgrad | 73% | 71% | 67% | 71% | 82% | 89% | 89% | 89% | 84% | 85% | 85% | 80% | 70% |
Soliditet (EK-andel) | 27% | 29% | 33% | 29% | 18% | 11% | 11% | 11% | 17% | 15% | 15% | 20% | 30% |
Likviditetsgrad I | 1,26 | 1,21 | 1,52 | 1,46 | 1,22 | 1,13 | 1,21 | 1,19 | 1,23 | 1,28 | 1,25 | 1,23 | 1,27 |
Trafikkinntekt/reise (inkl. tog) | 12,46 | 12,17 | 12,17 | 12,19 | 12,27 | 12,36 | 12,05 | 11,79 | 11,62 | 12,28 | 12,70 | 12,96 | 13,73 |
Kostnader/reise (ekskl. tog) | 39,40 | 23,46 | 22,76 | 22,01 | 22,70 | 23,46 | 24,04 | 23,60 | 23,08 | 23,44 | 23,37 | 23,96 | 23,43 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Antall reiser er inkl. tog. Produksjonsdata er ekskl. tog.
** Kostnader inklusive trafikkreklame direkte til Sporveien.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 74 | 119 | 122 | 118 | 106 | 95 | 88 | 85 | 82 | 81 | 76 | 74 | 73 |
Personkm (mill) | 401 | 717 | 731 | 706 | 636 | 570 | 525 | 508 | 492 | 484 | 456 | 446 | 437 |
Vognkm (mill) | 45,6 | 44,8 | 45,6 | 45,1 | 42,0 | 34,8 | 35,2 | 33,2 | 30,2 | 28,9 | 25,1 | 21,9 | 21,5 |
Togkm (mill) | 8,8 | 8,7 | 8,9 | 8,7 | 8,4 | 7,3 | 7,1 | 6,8 | 6,1 | 6,1 | 5,7 | 5,7 | 5,9 |
Plasskm (mill) | 6069 | 5963 | 6064 | 5997 | 5592 | 4633 | 4679 | 4411 | 4022 | 3842 | 3341 | 2871 | 2769 |
Beleggsprosent (plass) | 7% | 12% | 12% | 12% | 11% | 12% | 11% | 12% | 12% | 13% | 14% | 16% | 16% |
Avganger (i 1000) | 375 | 372 | 373 | 378 | 363 | 338 | 324 | 288 | 289 | 287 | 257 | 269 | 263 |
Togtimer (i 1000) ** | 289 | 286 | 287 | 281 | 270 | 242 | 237 | 279 | 260 | 246 | 222 | 219 | 234 |
Reisehastighet km/t | 30,6 | 30,5 | 30,9 | 31,1 | 31,0 | 30,2 | 30,1 | 30,1 | 31,2 | 31,3 | 32,1 | 31,2 | 31,7 |
Trasélengde km | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 81 | 85 | 82 | 81 | 80 | 78 | 71 | 76 |
Energiforbruk pr personkm | 0,26 | 0,14 | 0,14 | 0,14 | 0,16 | 0,15 | 0,17 | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,18 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 735 | 1147 | 1164 | 1131 | 1031 | 917 | 830 | 799 | 769 | 746 | 759 | 781 | 753 |
Tilskudd (mill) | 942 | 502 | 530 | 577 | 649 | 810 | 894 | 827 | 812 | 829 | 767 | 604 | 510 |
Kostnader (mill) * | 1738 | 1745 | 1787 | 1799 | 1761 | 1813 | 1813 | 1715 | 1626 | 1606 | 1553 | 1414 | 1295 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 4634 | 4693 | 4789 | 4756 | 4851 | 5365 | 5598 | 5954 | 5625 | 5586 | 6040 | 5253 | 4917 |
Kostnad/plasskm | 0,29 | 0,29 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,39 | 0,39 | 0,39 | 0,40 | 0,42 | 0,46 | 0,49 | 0,47 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,88 | 9,61 | 9,55 | 9,61 | 9,72 | 9,66 | 9,48 | 9,43 | 9,38 | 9,25 | 10,00 | 10,52 | 10,34 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,83 | 1,60 | 1,59 | 1,60 | 1,62 | 1,61 | 1,58 | 1,57 | 1,56 | 1,54 | 1,67 | 1,75 | 1,72 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,12 | 0,19 | 0,19 | 0,19 | 0,18 | 0,20 | 0,18 | 0,18 | 0,19 | 0,19 | 0,23 | 0,27 | 0,27 |
Kostnad/reise | 23,38 | 14,61 | 14,67 | 15,30 | 16,60 | 19,09 | 20,71 | 20,24 | 19,82 | 19,91 | 20,46 | 19,02 | 17,78 |
Kostnad/personkm | 4,33 | 2,43 | 2,45 | 2,55 | 2,77 | 3,18 | 3,45 | 3,37 | 3,30 | 3,32 | 3,41 | 3,17 | 2,96 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur og vognpark i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (61,3 mill i 2020).
** Togtimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 22 | 53 | 51 | 51 | 53 | 54 | 51 | 49 | 48 | 48 | 45 | 43 | 40 |
Personkm (mill) | 51 | 169 | 165 | 165 | 170 | 174 | 163 | 158 | 153 | 153 | 145 | 137 | 127 |
Vognkm (mill) | 4,5 | 4,6 | 4,7 | 4,4 | 4,3 | 4,2 | 4,0 | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Plasskm (mill) | 668 | 683 | 686 | 651 | 635 | 614 | 600 | 572 | 593 | 571 | 577 | 568 | 585 |
Beleggsprosent (plass) | 8% | 25% | 24% | 25% | 27% | 28% | 27% | 28% | 26% | 27% | 25% | 24% | 22% |
Avganger (i 1000) | 429 | 464 | 462 | 464 | 392 | 379 | 373 | 360 | 363 | 360 | 366 | 367 | 355 |
Vogntimer (i 1000) ** | 243 | 258 | 252 | 236 | 234 | 229 | 216 | 289 | 304 | 294 | 294 | 285 | 287 |
Reisehastighet km/t | 18,6 | 17,9 | 18,5 | 18,8 | 18,4 | 18,3 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 18,3 | 17,8 | 18,0 |
Trasélengde km | 40 | 40 | 40 | 41 | 43 | 43 | 41 | 40 | 41 | 41 | 41 | 39 | 41 |
Energiforbruk pr personkm | 0,45 | 0,14 | 0,14 | 0,12 | 0,12 | 0,13 | 0,12 | 0,12 | 0,15 | 0,14 | 0,16 | 0,19 | 0,22 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 218 | 509 | 489 | 494 | 520 | 524 | 479 | 464 | 445 | 421 | 432 | 422 | 434 |
Tilskudd (mill) | 775 | 444 | 450 | 426 | 376 | 354 | 394 | 421 | 419 | 441 | 373 | 385 | 404 |
Kostnader (mill) * | 995 | 958 | 944 | 926 | 903 | 886 | 883 | 895 | 871 | 869 | 812 | 814 | 844 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 2322 | 2063 | 2041 | 1993 | 2306 | 2336 | 2364 | 2482 | 2398 | 2413 | 2222 | 2219 | 2376 |
Kostnad/plasskm | 1,49 | 1,40 | 1,38 | 1,42 | 1,42 | 1,44 | 1,47 | 1,56 | 1,47 | 1,52 | 1,41 | 1,43 | 1,44 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,81 | 9,65 | 9,51 | 9,60 | 9,82 | 9,61 | 9,40 | 9,40 | 9,32 | 8,78 | 9,55 | 9,85 | 10,91 |
Trafikkinntekt/personkm | 4,27 | 3,02 | 2,97 | 3,00 | 3,07 | 3,00 | 2,94 | 2,94 | 2,91 | 2,74 | 2,99 | 3,08 | 3,41 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,33 | 0,75 | 0,71 | 0,76 | 0,82 | 0,85 | 0,80 | 0,81 | 0,75 | 0,74 | 0,75 | 0,74 | 0,74 |
Kostnad/reise | 44,78 | 18,16 | 18,35 | 18,00 | 17,04 | 16,27 | 17,32 | 18,14 | 18,24 | 18,13 | 17,97 | 19,02 | 21,23 |
Kostnad/personkm | 19,47 | 5,68 | 5,73 | 5,62 | 5,33 | 5,08 | 5,41 | 5,67 | 5,70 | 5,67 | 5,62 | 5,94 | 6,64 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (2,2 mill i 2020).
** Vogntimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 118 | 180 | 168 | 159 | 147 | 141 | 139 | 136 | 133 | 126 | 119 | 109 | 101 |
Personkm (mill) | 845 | 1454 | 1375 | 1308 | 1200 | 1127 | 1117 | 1093 | 1074 | 999 | 926 | 851 | 786 |
Vognkm (mill) | 73,8 | 72,4 | 69,1 | 63,2 | 59,4 | 57,9 | 54,1 | 53,4 | 51,0 | 49,2 | 49,2 | 48,1 | 47,7 |
Plasskm (mill) * | 5091 | 3936 | 3764 | 3461 | 3220 | 3200 | 2891 | 2885 | 2721 | 2568 | 2567 | 2509 | 2500 |
Beleggsprosent (plass) | 17% | 37% | 37% | 38% | 37% | 35% | 39% | 38% | 39% | 39% | 36% | 34% | 31% |
Avganger (i 1000) | 4821 | 4678 | 4360 | 3996 | 3634 | 3624 | 3355 | 3343 | 3089 | 2958 | 2904 | 2804 | 2855 |
Busstimer (i 1000) ** | 2681 | 2638 | 2480 | 2252 | 2136 | 2091 | 1951 | 2316 | 2189 | 2137 | 2134 | 2085 | 2049 |
Reisehastighet km/t ** | 27,5 | 27,4 | 27,8 | 28,0 | 27,8 | 27,7 | 27,7 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,41 | 0,25 | 0,27 | 0,23 | 0,27 | 0,28 | 0,27 | 0,26 | 0,27 | 0,30 | 0,31 | 0,33 | 0,35 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,08 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,13 | 0,20 | 0,16 | 0,13 | 0,17 | 0,21 | 0,24 | 0,24 | 0,29 | 0,46 | 0,57 | 0,69 | 0,88 |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,003 | 0,003 | 0,001 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,03 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1222 | 1982 | 1864 | 1775 | 1584 | 1544 | 1498 | 1428 | 1392 | 1386 | 1261 | 1198 | 1247 |
Tilskudd (mill) | 2549 | 1529 | 1228 | 1083 | 1121 | 1132 | 1106 | 1089 | 1077 | 952 | 940 | 980 | 895 |
Kostnader (mill) | 3790 | 3533 | 3113 | 2883 | 2728 | 2696 | 2625 | 2545 | 2481 | 2352 | 2213 | 2190 | 2156 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 786 | 755 | 714 | 721 | 751 | 744 | 783 | 761 | 803 | 795 | 762 | 781 | 755 |
Kostnad/plasskm | 0,74 | 0,90 | 0,83 | 0,83 | 0,85 | 0,84 | 0,91 | 0,88 | 0,91 | 0,92 | 0,86 | 0,87 | 0,86 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,39 | 11,03 | 11,11 | 11,18 | 10,78 | 10,97 | 10,74 | 10,51 | 10,45 | 11,00 | 10,58 | 10,94 | 12,32 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,45 | 1,36 | 1,36 | 1,36 | 1,32 | 1,37 | 1,34 | 1,31 | 1,30 | 1,39 | 1,36 | 1,41 | 1,59 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,24 | 0,50 | 0,50 | 0,51 | 0,49 | 0,48 | 0,52 | 0,50 | 0,51 | 0,54 | 0,49 | 0,48 | 0,50 |
Kostnad/reise | 32,22 | 19,66 | 18,56 | 18,16 | 18,57 | 19,16 | 18,82 | 18,73 | 18,62 | 18,67 | 18,57 | 20,00 | 21,29 |
Kostnad/personkm | 4,48 | 2,43 | 2,26 | 2,20 | 2,27 | 2,39 | 2,35 | 2,33 | 2,31 | 2,36 | 2,39 | 2,57 | 2,74 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendring, se fotnote regionbuss
** Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
***Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 20110 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 75,6 | 115 | 106 | 99 | 93 | 92 | 91 | 88 | 86 | 83 | 81 | 74 | 69 |
Personkm (mill) | 257 | 554 | 508 | 477 | 447 | 440 | 436 | 422 | 413 | 399 | 387 | 356 | 330 |
Vognkm (mill) | 26,6 | 26,9 | 25,1 | 23,4 | 22,4 | 23,2 | 21,0 | 21,6 | 21,0 | 20,5 | 21,4 | 20,9 | 20,5 |
Plasskm (mill) | 1913 | 1890 | 1787 | 1670 | 1555 | 1640 | 1398 | 1455 | 1371 | 1278 | 1318 | 1286 | 1277 |
Beleggsprosent (plass) | 13% | 29% | 28% | 29% | 29% | 27% | 31% | 29% | 30% | 31% | 29% | 28% | 26% |
Avganger (i 1000) | 2343 | 2360 | 2160 | 1966 | 1842 | 1936 | 1729 | 1810 | 1716 | 1754 | 1785 | 1722 | 1703 |
Busstimer (i 1000)* | 1200 | 1221 | 1131 | 1038 | 988 | 1010 | 917 | 1324 | 1254 | 1251 | 1283 | 1246 | 1223 |
Reisehastighet km/t ** | 22,1 | 22,0 | 22,2 | 22,5 | 22,7 | 23,0 | 22,9 | 24,6 | 25,2 | 25,3 | 24,6 | 25,0 | 25,0 |
Energiforbruk pr personkm | 0,62 | 0,31 | 0,34 | 0,28 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,33 | 0,34 | 0,32 | 0,35 | 0,37 | 0,37 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,07 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,05 | 0,08 | 0,07 | 0,08 | 0,09 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,23 | 0,19 | 0,15 | 0,20 | 0,27 | 0,27 | 0,22 | 0,37 | 0,58 | 0,76 | 0,80 | 0,95 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,003 | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 734 | 1097 | 1015 | 954 | 926 | 887 | 860 | 820 | 792 | 769 | 692 | 636 | 701 |
Tilskudd (mill) | 991 | 588 | 433 | 386 | 344 | 386 | 382 | 381 | 416 | 381 | 400 | 449 | 382 |
Kostnader (mill) | 1741 | 1703 | 1467 | 1361 | 1289 | 1290 | 1258 | 1223 | 1215 | 1160 | 1099 | 1092 | 1091 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 743 | 721 | 679 | 692 | 700 | 666 | 727 | 676 | 708 | 661 | 616 | 634 | 641 |
Kostnad/plasskm | 0,91 | 0,90 | 0,82 | 0,81 | 0,83 | 0,79 | 0,90 | 0,84 | 0,89 | 0,91 | 0,83 | 0,85 | 0,85 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,71 | 9,50 | 9,59 | 9,60 | 9,95 | 9,67 | 9,47 | 9,33 | 9,21 | 9,25 | 8,57 | 8,58 | 10,21 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,85 | 1,98 | 2,00 | 2,00 | 2,07 | 2,02 | 1,97 | 1,94 | 1,92 | 1,93 | 1,79 | 1,79 | 2,13 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,38 | 0,58 | 0,57 | 0,57 | 0,60 | 0,54 | 0,62 | 0,56 | 0,58 | 0,60 | 0,52 | 0,49 | 0,55 |
Kostnad/reise | 23,03 | 14,75 | 13,86 | 13,69 | 13,85 | 14,07 | 13,84 | 13,91 | 14,13 | 13,95 | 13,62 | 14,73 | 15,89 |
Kostnad/personkm | 6,77 | 3,07 | 2,89 | 2,85 | 2,88 | 2,93 | 2,88 | 2,90 | 2,94 | 2,91 | 2,84 | 3,07 | 3,31 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014 (delvis inkl. før 2014)
** Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 42 | 64 | 62 | 59 | 54 | 49 | 49 | 48 | 47 | 43 | 38 | 35 | 33 |
Personkm (mill) | 588 | 900 | 867 | 831 | 753 | 687 | 681 | 671 | 661 | 600 | 539 | 495 | 456 |
Vognkm (mill) | 47,2 | 45,5 | 43,9 | 39,8 | 37,0 | 34,7 | 33,2 | 31,8 | 30,0 | 28,7 | 27,8 | 27,2 | 27,2 |
Plasskm (mill) * | 3178 | 2047 | 1977 | 1790 | 1665 | 1562 | 1493 | 1430 | 1350 | 1290 | 1249 | 1223 | 1223 |
Beleggsprosent (plass) * | 19% | 44% | 44% | 46% | 45% | 44% | 46% | 47% | 49% | 46% | 43% | 40% | 37% |
Avganger (i 1000) | 2478 | 2318 | 2201 | 2030 | 1792 | 1690 | 1625 | 1533 | 1373 | 1204 | 1119 | 1082 | 1151 |
Busstimer (i 1000) | 1481 | 1417 | 1349 | 1214 | 1148 | 1082 | 1035 | 992 | 936 | 885 | 851 | 838 | 826 |
Reisehastighet km/t ** | 31,9 | 32,1 | 32,6 | 32,8 | 32,2 | 32,1 | 32,1 | 32,0 | 32,1 | 32,4 | 32,6 | 32,4 | 32,9 |
Energiforbruk pr personkm | 0,31 | 0,22 | 0,23 | 0,20 | 0,22 | 0,24 | 0,23 | 0,22 | 0,23 | 0,28 | 0,28 | 0,30 | 0,33 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,01 | 0,02 | 0,06 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,08 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,09 | 0,21 | 0,13 | 0,15 | 0,21 | 0,22 | 0,28 | 0,24 | 0,39 | 0,43 | 0,61 | 0,82 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,002 | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 488 | 885 | 849 | 821 | 658 | 657 | 638 | 608 | 600 | 617 | 570 | 561 | 546 |
Tilskudd (mill) | 1559 | 941 | 794 | 697 | 777 | 746 | 724 | 708 | 661 | 571 | 540 | 531 | 513 |
Kostnader (mill) | 2049 | 1831 | 1646 | 1522 | 1439 | 1406 | 1367 | 1322 | 1265 | 1192 | 1114 | 1097 | 1065 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 827 | 790 | 748 | 750 | 803 | 832 | 841 | 862 | 921 | 990 | 995 | 1014 | 925 |
Kostnad/plasskm | 0,64 | 0,89 | 0,83 | 0,85 | 0,86 | 0,90 | 0,92 | 0,92 | 0,94 | 0,92 | 0,89 | 0,90 | 0,87 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 11,61 | 13,77 | 13,71 | 13,84 | 12,23 | 13,39 | 13,12 | 12,69 | 12,70 | 14,41 | 14,81 | 15,89 | 16,77 |
Trafikkinntekt/personkm | 0,83 | 0,98 | 0,98 | 0,99 | 0,87 | 0,96 | 0,94 | 0,91 | 0,91 | 1,03 | 1,06 | 1,14 | 1,20 |
Trafikkinntekt/plasskm* | 0,15 | 0,43 | 0,43 | 0,46 | 0,40 | 0,42 | 0,43 | 0,43 | 0,44 | 0,48 | 0,46 | 0,46 | 0,45 |
Kostnad/reise | 48,77 | 28,48 | 26,58 | 25,64 | 26,75 | 28,65 | 28,11 | 27,59 | 26,80 | 27,84 | 28,96 | 31,07 | 32,69 |
Kostnad/personkm | 3,48 | 2,03 | 1,90 | 1,83 | 1,91 | 2,05 | 2,01 | 1,97 | 1,91 | 1,99 | 2,07 | 2,22 | 2,34 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Plasskilometer i 2020. Setekilometer frem til 2019.
** Reisehastighet=vognkm/busstimer
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) * | 2,6 | 4,4 | 4,4 | 3,9 | 4,6 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,4 | 4,2 | 4,1 | 4,0 |
Personkm (mill) | 15,6 | 25,7 | 24,7 | 22,9 | 27,4 | 26,7 | 24,6 | 24,4 | 25,2 | 24,3 | 22,9 | 22,6 | 21,8 |
Båtkm (mill) | 0,35 | 0,38 | 0,35 | 0,33 | 0,31 | 0,31 | 0,26 | 0,30 | 0,30 | 0,28 | 0,29 | 0,29 | 0,30 |
Plasskm (mill) | 133 | 145 | 139 | 135 | 118 | 113 | 106 | 113 | 114 | 110 | 112 | 103 | 113 |
Beleggsprosent (plass) | 12% | 18% | 18% | 17% | 23% | 24% | 23% | 22% | 22% | 22% | 20% | 22% | 19% |
Avganger (i 1000) | 44,5 | 47,9 | 48,3 | 45,7 | 43,4 | 42,0 | 37,3 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 21,1 | 23,5 | 21,7 | 19,8 | 17,5 | 17,3 | 16,2 | ||||||
Energibruk pr personkm | 1,52 | 1,29 | 1,15 | 1,44 | 1,08 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,13 | 1,03 | 1,30 | 1,14 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,28 | 0,29 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,28 | 0,28 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 30 | 56 | 55 | 60 | 54 | 57 | 53 | 53 | 54 | 61 | 72 | 74 | 68 |
Tilskudd (mill) | 197 | 163 | 158 | 147 | 160 | 166 | 137 | 118 | 115 | 94 | 89 | 74 | 63 |
Kostnader (mill) | 228 | 219 | 213 | 207 | 214 | 223 | 190 | 171 | 169 | 155 | 162 | 148 | 131 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 5121 | 4569 | 4415 | 4540 | 4937 | 5296 | 5095 | ||||||
Kostnad/plasskm | 1,72 | 1,51 | 1,54 | 1,54 | 1,82 | 1,96 | 1,79 | 1,51 | 1,48 | 1,42 | 1,44 | 1,43 | 1,16 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 11,58 | 12,87 | 12,60 | 15,29 | 11,82 | 12,77 | 12,51 | 11,88 | 11,99 | 14,12 | 17,20 | 18,00 | 16,95 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,94 | 2,18 | 2,23 | 2,62 | 1,97 | 2,12 | 2,15 | 2,16 | 2,12 | 2,53 | 3,15 | 3,28 | 3,12 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,23 | 0,39 | 0,40 | 0,44 | 0,46 | 0,50 | 0,50 | 0,47 | 0,47 | 0,56 | 0,64 | 0,72 | 0,60 |
Kostnad/reise | 86,73 | 50,25 | 48,78 | 52,86 | 46,87 | 50,16 | 45,06 | 38,61 | 37,82 | 35,62 | 38,49 | 35,87 | 32,65 |
Kostnad/personkm | 14,56 | 8,52 | 8,62 | 9,05 | 7,82 | 8,34 | 7,73 | 7,01 | 6,69 | 6,39 | 7,05 | 6,54 | 6,00 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendringer i antall reiser «Båt tidl. Akershus» påvirker antall båtreiser totalt, se fotnote «Båt Viken (tidl. Akershus)»
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) * | 2,1 | 3,5 | 3,2 | 3,1 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,4 | 3,5 | 3,4 | 3,2 | 3,1 | 3,0 |
Personkm (mill) | 14,1 | 22,9 | 21,0 | 20,2 | 24,9 | 24,3 | 23,1 | 22,2 | 23,3 | 22,3 | 20,7 | 20,5 | 19,7 |
Båtkm (mill) | 0,27 | 0,29 | 0,27 | 0,26 | 0,24 | 0,25 | 0,22 | 0,21 | 0,21 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,21 |
Plasskm (mill) | 114 | 125 | 118 | 117 | 100 | 99 | 95 | 95 | 96 | 93 | 96 | 86 | 95 |
Beleggsprosent (plass) | 12% | 18% | 18% | 17% | 25% | 25% | 24% | 23% | 24% | 24% | 22% | 24% | 21% |
Avganger (i 1000) | 35,3 | 35,6 | 35,3 | 33,6 | 31,6 | 34,0 | 28,8 | 28,4 | 28,4 | 27,2 | 27,2 | 27,4 | 27,0 |
Båttimer (i 1000) | 13,5 | 16,1 | 14,0 | 12,9 | 10,9 | 11,0 | 10,8 | 11,7 | 10,6 | 11,6 | 10,2 | 14,6 | 12,9 |
Energiforbruk pr personkm | 1,57 | 1,35 | 1,24 | 1,51 | 1,09 | 1,17 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,02 | 1,32 | 1,15 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,31 | 0,33 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,29 | 0,28 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 25 | 48 | 44 | 52 | 47 | 50 | 46 | 43 | 45 | 52 | 55 | 57 | 50 |
Tilskudd (mill) | 153 | 119 | 117 | 107 | 120 | 124 | 104 | 96 | 95 | 74 | 78 | 63 | 55 |
Kostnader (mill) | 178 | 168 | 162 | 159 | 167 | 173 | 150 | 140 | 140 | 125 | 132 | 120 | 106 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 5045 | 4705 | 4581 | 4739 | 5274 | 5105 | 5232 | 4912 | 4922 | 4597 | 4874 | 4383 | 3908 |
Kostnad/plasskm | 1,56 | 1,34 | 1,37 | 1,36 | 1,67 | 1,75 | 1,58 | 1,47 | 1,46 | 1,35 | 1,39 | 1,40 | 1,11 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 11,68 | 13,79 | 13,86 | 16,98 | 12,33 | 13,42 | 13,16 | 12,73 | 12,73 | 15,25 | 17,31 | 18,26 | 16,81 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,78 | 2,10 | 2,11 | 2,58 | 1,88 | 2,04 | 2,00 | 1,94 | 1,94 | 2,32 | 2,63 | 2,78 | 2,56 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,22 | 0,38 | 0,37 | 0,45 | 0,47 | 0,50 | 0,48 | 0,45 | 0,47 | 0,56 | 0,57 | 0,66 | 0,53 |
Kostnad/reise | 83,04 | 48,07 | 50,69 | 51,74 | 44,00 | 46,81 | 42,81 | 41,31 | 39,47 | 36,98 | 41,92 | 38,47 | 35,27 |
Kostnad/personkm | 12,64 | 7,32 | 7,72 | 7,87 | 6,70 | 7,12 | 6,52 | 6,29 | 6,01 | 5,63 | 6,38 | 5,85 | 5,37 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendring, antall reiser «Båt tidl. Akershus» satt lik manuelle tellinger i 2017 og 2018.
* Ny metodendring i 2019, benytter automatiske tellinger
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser (mill) | 0,5 | 0,9 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 1,1 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Personkm (mill) | 1,5 | 2,8 | 3,8 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 1,5 | 2,2 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,1 |
Båtkm (mill) | 0,08 | 0,08 | 0,09 | 0,08 | 0,07 | 0,06 | 0,04 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 |
Plasskm (mill) | 18 | 20 | 20 | 18 | 17 | 14 | 10 | 18 | 18 | 17 | 17 | 17 | 18 |
Beleggsprosent (plass) | 8% | 14% | 19% | 15% | 14% | 17% | 14% | 12% | 11% | 12% | 13% | 12% | 12% |
Avganger (i 1000) | 9,1 | 12,3 | 13,1 | 12,1 | 11,8 | 8,1 | 8,5 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 7,6 | 7,4 | 7,7 | 7,0 | 6,6 | 6,3 | 5,4 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 1,08 | 0,73 | 0,67 | 0,88 | 0,92 | 0,97 | 1,00 | 0,97 | 1,15 | 1,10 | 1,07 | 1,05 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,25 | 0,26 | 0,25 | 0,30 | 0,29 | 0,28 | 0,28 | 0,27 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 5 | 8 | 11 | 8 | 7 | 7 | 6 | 10 | 8 | 10 | 18 | 17 | 18 |
Tilskudd (mill) | 44 | 43 | 41 | 40 | 40 | 42 | 33 | 22 | 21 | 20 | 12 | 11 | 8 |
Kostnader (mill) | 49 | 51 | 52 | 48 | 48 | 49 | 39 | 32 | 29 | 30 | 29 | 28 | 25 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||
Kostnad/avgang | 5413 | 4173 | 3964 | 3986 | 4031 | 6100 | 4632 | ||||||
Kostnad/plasskm | 2,72 | 2,58 | 2,54 | 2,64 | 2,72 | 3,48 | 3,77 | 1,77 | 1,62 | 1,76 | 1,74 | 1,61 | 1,40 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 11,10 | 9,20 | 9,20 | 9,18 | 9,36 | 9,45 | 9,26 | 9,19 | 9,12 | 10,15 | 16,85 | 17,20 | 17,35 |
Trafikkinntekt/personkm | 3,47 | 2,88 | 2,87 | 2,87 | 2,93 | 2,95 | 4,41 | 4,38 | 4,34 | 4,83 | 8,03 | 8,19 | 8,26 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,29 | 0,40 | 0,53 | 0,43 | 0,42 | 0,49 | 0,62 | 0,54 | 0,47 | 0,58 | 1,05 | 1,00 | 0,97 |
Kostnad/reise | 103,34 | 59,02 | 43,63 | 56,92 | 60,73 | 67,00 | 56,40 | 29,96 | 31,44 | 30,85 | 28,10 | 27,79 | 24,91 |
Kostnad/personkm | 32,29 | 18,44 | 13,63 | 17,79 | 18,98 | 20,94 | 26,86 | 14,27 | 14,97 | 14,69 | 13,38 | 13,23 | 11,86 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
Fra 2014 omfatter Båt Oslo kun øybåtene, da vi ikke lenger har noen takstavtale med Bygdøyfergene.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||
Reiser med tog totalt (mill.) | 23,64 | 42,15 | 41,5 | 39,4 | 39,9 | 39,6 | 37,1 | 34,6 | 32,3 | 26,5 | 26,0 | 25,6 | 26,1 |
Reiser med tog Akershus/Grensekryssende (mill.) | 18,61 | 33,11 | 32,4 | 30,5 | 30,7 | 30,4 | 28,0 | 26,2 | 24,4 | 21,2 | 20,8 | 20,5 | 20,8 |
Reiser med tog Oslo (mill.) | 5,03 | 9,04 | 9,1 | 8,9 | 9,2 | 9,2 | 9,1 | 8,5 | 7,8 | 5,4 | 5,3 | 5,1 | 5,2 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL ** | |||||||||||||
Inntektsfordeling (i 1000) | 992 | 992 | 926 | 891 | 830 | 888 | 759 | 713 | 662 | 685 | 649 | 664 | 626 |
Prisdifferanse (i 1000) | 79 | 102 | 77 | 77 | 132 | 157 | 135 | 111 | 105 | 32 | 6 | 23 | 14 |
Sum inntektsfordeling og prisdifferanse (i 1000) | 1071 | 1094 | 1003 | 968 | 962 | 1046 | 894 | 824 | 767 | 717 | 655 | 687 | 640 |
Inntektsfordeling og prisdifferanse/reise | 45,30 | 25,95 | 24,16 | 24,55 | 24,11 | 26,41 | 24,09 | 23,80 | 23,76 | 27,02 | 25,14 | 26,77 | 24,57 |
* Antall reiser med tog i 2016 ble oppgitt for høyt, derfor blir det en nedgang i antall reiser fra 2016-2017.
Det betyr at antall reiser i 2017 er korrekt, mens utvikling 2016-2017 er feil.
Endret tellemetode for passasjertall fra 2012. Passjertallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.